Kad apmeklētājs ienāk kafejnīcā, viņš pamana ne tikai ēdienkarti un interjeru. Tieši gaisma ir pirmais, kas rada noskaņu. Tā var atslābināt vai radīt nemieru, izraisīt apetīti vai sabojāt pirmo iespaidu. Apgaismojums nav tikai projekta tehniskā daļa. Tā ir daļa no atmosfēras, kas tieši ietekmē cilvēku emocijas, vēlmes un uzvedību. Šajā rakstā mēs aplūkosim, kā radīt pareizu apgaismojumu kafejnīcās un restorānos, lai tas ne tikai izskatītos skaisti, bet arī lai viesi vēlētos atgriezties.
Kafejnīcā nav iespējams izvēlēties tikai vienu noskaņu. No rīta viesi jāuzlādē ar enerģiju. Dienas laikā ir jārada patīkams fons sarunām. Savukārt vakarā telpa jāpārvērš par mājīgu zonu, kur gribas uzturēties ilgāk. To visu var nodrošināt gaisma - bez steigas, atgādinājumiem un bez liekiem vārdiem.
Labs apgaismojums nekrīt acīs. Tas neprasa uzmanību, bet kontrolē to. Tas nenovērš, bet virza. Tas rada tieši to atmosfēru, kuras dēļ cilvēki nāk un… uzkavējas ilgāk.
Gaisma darbojas kā sistēma. Tā nav vienkārši spuldze griestos, bet gan instruments, kas palīdz jums veidot biznesu pat tad, kad jūs vienkārši pasniedzat brokastis vai degustējiet vīnu.
Kad interjers ir pārdomāts, bet gaisma ir garlaicīga vai pārāk spilgta, atmosfēra izjūk. Gaismai nav vienkārši jāspīd, tai būtu jāizceļ iestādes stils. Gaļas produktu veikalā nepieciešama maiga, izkliedēta gaisma, ar nedaudz ēnām. Savukārt modernā kafejnīcā ar pusdienu piedāvājumu — spilgta un skaidra gaisma. Autentiskas virtuves restorānā — maiga ēna, lokāli akcenti un gaismas spēle.
Arī gaisma, kas nonāk kadrā, ir daļa no mārketinga. Cilvēki publicē fotoattēlus no skaistām vietām. Ja zālē viss spīdēs pareizi, jūsu apgaismojuma sniegums nonāks cilvēku sociālo tīklu "storijos". Tas darbosies labāk nekā jebkura cita reklāma.
Augšējais apgaismojums ir pamata jeb galvenais apgaismojums telpā. Tas rada kopējo spilgtumu un darbojas kā fons. Ir svarīgi nevis vienkārši uzstādīt lampas, bet panākt mīkstu, vienmērīgu gaismu bez spēcīgām ēnām. Vispiemērotākās ir LED griestu lampas, kas rada izkliedētu gaismas plūsmu: tās nežilbina acis, nespīd uz galdiem un nerada asas ēnas.
Telpās ar augstiem griestiem var izmantot gaismekļus ar virziena gaismu. Tie palīdzēs izcelt galdus un zonas bez papildu starpsienām. Savukārt zālēs ar zemiem griestiem labāk izvēlēties plakanus modeļus vai iebūvētos prožektorus. Ja vēlaties uzzināt vairāk par LED apgaismojuma īpašībām, lasiet mūsu rakstu par tā priekšrocībām un pielietojumu.
Tā vietā, lai celtu sienas, ir vieglāk sadalīt telpu ar gaismas palīdzību. Tas ir īpaši aktuāli kafejnīcās ar atvērta tipa plānojumu. Piemēram:
Šāda pieeja rada vizuālu struktūru un vada viesu uzmanību. Gaisma burtiski parāda, kurp doties un kur uzkavēties. Šajā procesā palīdz arī lustras — tās kļūst ne tikai par gaismas avotu, bet arī par zonas vizuālo centru.
Šeit ir tipiskākās kļūdas, ko bieži vien pieļauj kafejnīcu īpašnieki:
Lai izvairītos no pēdējā punkta, ir vērts pievērst uzmanību spoguļiem ar apgaismojumu. Tie ne tikai izrotā vannas istabas, bet arī uzlabo atmosfēru citās telpās. Par šādu risinājumu uzstādīšanu varat izlasīt mūsu soli pa solim instrukcijā.
Gaisma nav jābūt tikai skaistai, bet arī precīzai. Katrs temperatūras grāds, katrs lūmens, katrs lampas tips ietekmē to, kā cilvēks jūtīsies jūsu zālē.
Vietās, kur viesi atpūšas, nepieciešama silta gaisma. Tā atslābina, padara sejas patīkamākas, bet telpu – mājīgāku. Savukārt virtuvē, sanitārajos mezglos un dienesta zonās – tieši pretēji. Šeit svarīga ir skaidrība, un tādēļ ir piemērota neitrāla vai auksta gaisma.
Svarīgi ir ne tikai tas, kā gaisma spīd, bet arī tas, cik tā patērē. Mūsdienu spuldzes tiek galā ar abiem uzdevumiem uzreiz: rada nepieciešamo noskaņu un palīdz ietaupīt elektroenerģiju. Jūs tās iestatāt vienu reizi, un sistēma darbojas pati par sevi.
Ja vēlaties gūt vēl vairāk informācijas, iepazīstieties ar rakstu «Kā uzlabot darbinieku produktivitāti ar gaismas palīdzību». Tajā ir paskaidrots, kā pareizi izvēlēta temperatūra ietekmē ne tikai viesus, bet arī komandu.
Ja kafejnīcai ir terase vai iekšpagalms, šo zonu āra apgaismojums ir ne mazāk svarīgs. Šeit viss ir atkarīgs no tā, vai gaismekļi ir izturīgi pret laikapstākļiem. Izvēlieties āra gaismekļus, kas ir izturīgi pret mitrumu, temperatūras svārstībām un putekļiem. IP aizsardzības pakāpei jābūt ne zemākai par 65, kas nozīmē, ka iekārta izturēs pat lietusgāzes. Nav vērts aizmirst arī par ekonomiju un drošību. Raksts par āra apgaismojumu ar kustību sensoru palīdzēs izprast nianses.
Āra zonā gaisma var būt nedaudz dekoratīvāka. Šeit ir piemērotas virtenes, laternas, puķu dobju un koku apgaismojums. Galvenais ir nepārspīlēt. Gaismai nevajadzētu žilbināt, tai ir jāizceļ atmosfēra. Pārdomājiet ne tikai gaismekļus, bet arī to izvietojumu: apgaismojumam ir vienmērīgi jāpārklāj zona bez tumšiem stūriem. Svarīgs ir arī līdzsvars: āra gaismai ir jābūt interjera turpinājumam, nevis atsevišķam elementa stilam.
Labs apgaismojums izraisa emocijas. Tas darbojas sajūtu līmenī, neprasot liekus paskaidrojumus. Pareiza gaismas izvēle rada mājīguma sajūtu, atslābina, liek uzkavēties ilgāk un pasūtīt arī desertu. Tā darbojas pat tad, kad cilvēks nesaprot, kāpēc viņš jūtas komfortabli. Kafejnīcas uzdevums ir radīt atmosfēru, kurā gribas atgriezties. Un gaismai šajā jautājumā ir būtiska loma. Tā savieno interjeru, mūziku, ēdienkarti un noskaņu vienotā veselumā. Šajā savienojumā svarīgs ir katrs elements: no gaismas punktiem līdz atspīdumam spogulī.
Lai sasniegtu šādu efektu, ir svarīgi ne tikai pārdomāt gaismekļu izvietojumu, bet arī testēt apgaismojumu dzīvē: vakarā, ar apmeklētājiem un reālos apstākļos. Dažkārt viens pareizi uzstādīts gaismas avots maina visas telpas uztveri. Savukārt idejas telpas mājīgumam varat smelties rakstā par atmosfērisku dekoratīvo apgaismojumu.
Gaisma ietekmē pārdošanas rādītājus, viesu noskaņu, personāla uzvedību un zīmola uztveri. Tā rada kopējo fonu un atmosfēru, kurā tiek aizvadīts katrs vakars.
Ja to izvēlēties ar prātu, kafejnīca pārstāj būt tikai vieta, kur iestiprināties. Tā kļūst par pieredzi, ko vēlas atkārtot. Tieši gaisma pārvērš interjeru par atmosfēru, bet biznesu – par stāstu, ko klienti stāsta citiem. Un, jo precīzāk jūs sapratīsiet, kādas emocijas jārada gaismai, jo spēcīgāks būs tās radītais efekts.